-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:2773 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:17

طلسم چيست؟

در حديث آمده است كه پيامبر (ص) جفر و جامعه را بر امام علي(ع) املا نمود و حضرت آن را نوشت. در اين دو كتاب جميع علوم و احكام ديني آمده است.[6]

جفر در لغت به معناي بزغاله است، چون اين كتاب بر روي پوست بزغاله نوشته شده بود، آن را جفر ناميدند.[7]

جفر از علوم غريبه است و نيز عنوان عمومي كتاب هايي است كه در آن ها از روي دلالت فرضي حروف و اجزاي آن ها كه خود نيز حروف است، در باب حوادث روي دادني در عالم بحث مي كنند.

به موجب روايات مشهور، جفر و جامعه نام دو كتاب از علي ابن ابي طالب است كه در آن دو ، حوادث آيندة جهان تا انقراض عالم به طريقة علم حروف مندرج است. اين دو كتاب بعد از امام علي(ع) به نحو وراثت به امامان بعدي منتقل شدند، و آنان از روي همين كتاب ها حوادث آينده را پيش بيني مي كردند.

به موجب برخي از اقوال، جفر مأخوذ از الواح موسي (ع) بود. گويند: پيامبر (ص) آن را به دست آورد و به علي(ع) سپرد. به موجب برخي روايات پيامبر (ص) مندرجات آن را براي علي (ع) املا نمود و او آنرا نوشت.

گويند: چون آن را بر روي پوست يك جفر ( = بزغاله) كه در احد به دست آمده و به امر پيامبر (ص) ذبح گرديده بود، نوشتند؛ به همين جهت آن را جفر ناميدند.

برخي از مشايخ صوفيه، كتاب هايي دربارة جفر تأليف كردند و احياناً حوادث آينده را پيش گويي نمودند و آن ها را به جفر مذكور منتسب نمودند. اين كار به افسانه شبيه تر است تا به واقعيت. برخي از نويسندگان زمينة گرايش اين افسانه را چنين بيان داشتند: ظاهراً افسانة كتاب جفر براي اميدوار ساختن پيروان آل علي كه در دوران خلفا و مخصوصاً در عهد متوكل سخت مورد آزار بودند، براي ترساندن خلفا ساخته شد، و بعد ها از معناي اصلي خود منحرف شد و چنان كه گفته شد وسيله اي براي پيش گويي حوادث گرديد.[8]

3[6] طريحي، مجمع البحرين، ج 1، ص 379.

3[7] همان.

3[8] ر.ك: مصاحب، دايرهْْ المعارف فارسي، ج 1، ص 742.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.